disini tempat aku berkongsi suka duka aku

Allah did not promise that the way would be easy..
but..
He did promise that
He would be with you
in every single step of your life
as long as you want Him to...

Friday, September 3, 2010

analisa


diam tak diam kita da berada pada hari yang ke 24 dalam bulan Ramadhan...
alhamdulillah kita adalah antara insan yang masih Allah bagi peluang untuk menikmati nikmat dunia...
dan dalam masa yang sama di dikehendaki untuk beribadah kepadaNya

"bekerjalah kamu seperti kamu akan hidup untuk seribu tahun lagi,
  beribadahlah kamu seperti kamu akan mati esok hari"

tapi apa yang aku lihat pada dunia sekarang ialah kebanyakkan manusia hanya mengejar harta dunia, sedang kan harta akhirat yang kekal abadi masih lagi x cukup...
dalam aspek nie...aku sendiri tak terkecuali..
byk ag ilmu agama yang aku tak tahu...
byk ag ilmu yang aku x amalkan...

jadi post aku kali nie...
aku nk kongsi sesuatu yang aku rasekan patut aku kongsi ngan kowg...
ape kate kita ANALISA diri kita...
kita perhatikan balik apa yang kita da buat,,
pernah x, tanpa sedar kita terkasar bahasa dengan mak ayah kita..
pernah x, kite tinggalkan solat bile hang out ngan kengkwn or  kua ngan bf/gf kita
pernah x, kita hina kekurangan seseorang,
pernah x, kita mengata musuh kita kat fb...
pernah x, kita cerita kan keburukan owg...
biasa x, kita pegang tgn yang bukan muhrim kita
biasa x, kita ceritakan tntg hak diri kita kaf bf/gf kita, yang sepatutnya jadi hak suami/isteri kita
bile aku ingat balik ape yang aku da penah buat...
ase nk nangesh pown ad...

tp sbb ape kita nangesh??
kalo sbb kita insaf atas segala yang pernah kita buat..
alhamdulillah
tp kalo stakat nangesh sbb teringat kenangn ngan bf/gf lame..
sia2 jew...
apa kata kalo pas kowg bace post...
kowg dok kat satu sudut...
tenang kan dr kowg....
istighfar...
mohon semoga semua khilaf yang pernah kowg wat diampunkan...
kalo kowg wat ape yang aku ckp nie ngan ikhlas,
betul2 nk berubah..
kowg dapat ase 1 ketenangan yang kowg xpenah ase sblm nie
1 rase insaf yang membuak2 dalam dr
rase takot sgt nk wat larangan Allah...
rasa tenang sgt bila nk wat ape yg Allah perintahkan...

sesungguhnya itu adalah stu perasaan yang sangat indah yang aku pernah rase...

"manusia suka harta tetapi lupa pada amalan,
manusia suka rumah tetapi lupa pada kubur,
manusia suka bercinta tetapi lupa pada neraka,
manusia suka berbalah tetapi lupa pada syurga,
manusia suka manusia tetapi lupa pada Pencipta."

1) manusia suka harta tapi lupa pada amalan
- manusia sekarang hanya pentingkan wang,pangkat, nama, wanita.tp lupa nk bersyuko, bersedekah,n wat amal ibadah
2) manusia suka rumah tapi lupa pada kubur
- suka tayang segala kemewahan yang ada..tp lupa yang semua too x dibawa mati
3) manusia suka bercinta tapi lupa pada neraka
- cinta mmg indah tp sbb cinta tanpa ikatan yang sah juga kita sebenarnya telah mendekatkan dr kita dengan siksa neraka
4) manusia suka berbalah tp lupa pada syurga
- manusia sekarang mmg GAH bila bersuara smpai tanpa die sdr die da singgungkan perasaan owg..
5) manusia suka manusia tp lupa pada Pencipta
- paling ketara kat dunia...sanggup bunoh diri bila kene tinggal kekasih...padahal Allah da tentukan ape yang berlaku kat dunia ad hikmahnya..setiap yang pergi akan Allah gantikan dengan yang lebih baik.

"ilmu aku pown x byk...stakat ape yang aku taw...aku kongsi ngan kowg...segala salah silap..aku minx maf"

1 comment: