disini tempat aku berkongsi suka duka aku

Allah did not promise that the way would be easy..
but..
He did promise that
He would be with you
in every single step of your life
as long as you want Him to...

Tuesday, February 14, 2012

perkongsian ilmu 1

Assalamualaikum dan selawat ku panjatkan sebagai pembuka bicara kita pada pertemuan ini semoga semua ilmu yang dikongsi kali ini diberkati oleh Allah s.w.t.

Ruangan ini bertujuan bagi kita saling bertukar ilmu pengetahuan.  Baiklah bagi entry yang pertama ini ku ingin berkongsi tentang soalan-soalan klise yang sering dikemukakan oleh individu yang agak lemah pengetahuannya dalam bidang agama.  Tidak kiralah samaada individu tersebut merupakan seorang muslim atau tidak.

Mengapa saya perlu menyembah Allah?

Baiklah, sebagai manusia kita hanya menumpang jasad yang diberikan oleh Allah.  Malah, roh yang berada dalam jasad ini juga merupakan suatu pinjaman Allah kepada kita.  Ini menunjukkan bahawa badan kita ini bukan milik kita.

Baiklah mari kita sama-sama buktikan.  Sekarang cuba angkat tangan anda dan genggamkan. Sekarang cuba angkat kaki pula dan goyangkan-goyangkan.  Anda boleh melakukannya?? Baiklah sekarang cuba buka mulut anda, cuba tutup pula.  Boleh?? Hurm, mari kita teruskan.  Anda semua tahukan bagaimana kita boleh merasakan degupan jantung kita. Ya, cuba pegang dada anda untuk rasa degupan jantung. 

Da rasa?sekarang cuba hentikan degupan tu untuk 5 minit.  Boleh? Siapa yang boleh??

Cuba angkat tangan…hurm..tak boleh kan? Begitu juga dengan sistem dalaman yang lain macam paru-paru, hempedu, hati dll. Kita tidak mampu untuk mengawalnya.  Cuba bayangkan, kalau benar jasad ni milik kita, kita yang kawal badan kita…bila tiba suatu masa kita tengah sibuk buat kerja, macam mana dengan pengawalan organ badan? Kalau macam tulah InsyaAllah ramai yang tak jumpa hari tua sebab x mampu nk mengawal kesemua organ badan dalam satu masa yang sama.

Ini menunjukkan bahawa sebagai manusia kita hanya mampu mengawal tidak sampai 5% daripada tubuh badan kita.  Yang selebihnya berfungsi secara automatic macam yang ditetapkan oleh Allah.   Itu menunjukkan bahawa jasad yang kita miliki ini bukan milik kita. Ia hanyalah sekadar pinjaman dari Allah. 
Sebagai balasan kita kepada Allah yang telah meminjamkan anugerah terindah ini, hanya satu perkara saja yang Allah minta.

Mengaku Allah adalah satu-satunya tuhan yang layak disembah dan mengakui bahawa Nabi Muhammad itu pesuruhNya.

jadi MENGAPA ANDA PERLU MENYEMBAH ALLAH?

Tepuk dada, tanya iman dan akal.  Semoga kita semua sentiasa berada dalam lingkungan rahmat dan hidayah Allah s.w.t.
Amin~~

No comments:

Post a Comment