disini tempat aku berkongsi suka duka aku

Allah did not promise that the way would be easy..
but..
He did promise that
He would be with you
in every single step of your life
as long as you want Him to...

Sunday, September 26, 2010

kau pun cantik...






aku mulakan entry aku kali nie ngan lafaz yang mulia..
semoga entry aku kali nie akan dapat membuka semula fikiran kita 
terhadap apa yang kita lihat didepan mata...

C.A.N.T.I.K.
ada pelbagai perspektif yang ley kita kait kan ngan cantik...
contohnya...
cntik dr segi wajah
cantik dr segi badan
cantik dari segi perwatakan
cantik dari segi akidah 
dan ad byk ag aspek yang ley kita kaitkan dengn cntik...
tp kebykkan dari kita sering memandang CANTIK itu...dari satu sudut pandangan jew...
contohnya wajah...
jarang aku dgr org memuji mereka yang kurang upaya...
aku bukan nk mengaibkan sesiape...
tp niat aku tok bukak semula mate dan akal kita semua




kadang2 wujud satu perasaan marah dalam diri aku bila
ada sesetengah masyarakat kita menghina org2 yang kurang bernasib baik...
"ko ingat ko sempurna sgt nk hina org??"
bg msyrakat skrang mereka yang berkulit putih, kurus...
too r yang lawa...
abis too cm ner yang owg yang gemok??
hitam???
cacat??
mereka pown ciptaan Allah
tp pernah x kowg pk...yang kowg x mampu nk cipta owg yang kowg kutuk too...
sume too ciptaa YANG MAHA PENCIPTA...
Dia mencipta hambanya mengikut ape yang dkehendakiNya
dan setiap cptaan yang kowg lihat kat muka bumi nie,..
adalah sebaik2 ciptaan...

kali nie,,aku nk selitkan sikit hadis yang aku rasakan patut tok aku kongsi kat cnie...
...dari Ali bin Abi Talib r.a "aku dengar 
Rasulullah s.a.w bersabda. "tiga golongan dari umatku yang akan menghiasi neraka jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah:
- orang gemuk tapi kurus
-orang yang berpakaian tapi telanjang
-orang yang alim tapi jahil

1. adapun orang yang gemuk tapi kurus ialah wanita yang sihat tubuh badannya, tp kurang ibadat 
2. orang yang berpakaian tp telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tp tidak tutup sempurna
3. orang yang alim tapi jahil ialah ulama yang menghalalkan sesuatu yang haram kerana kepentingan peribadi...
**renung2kan dn slamat beramal...
akhir kata...
walaubagaimana pun rupa kau...
tetap cantik di sisi Allah selagi kau melaksanakan tanggungjawab 
kau sebagai hambaNya di muka bumi nie... 

 










ingatan ikhlas:
dak skema
shuhada.

2 comments:

  1. waahhhhh..bgus nyer entri nie...kiter ske...biaselah fitrah manusia ada..yg luarang juga dilihat..yg dlam dipandang sepi....doakan saja mereka yg memilih secara luaran ini diberikan hidayah suatu hari nnti yer.....sama2 perbaiki diri, dalam mencari cinta Illahi

    ReplyDelete